Jaarverslag 2020

Het jaar 2020 zal niemand meer vergeten. Een jaar waarin de wereld getroffen werd door de Corona pandemie. Deze pandemie had voor ons allen gevolgen. En ook voor onze Hulpdienst  waren er natuurlijk consequenties. Tijdens de eerste en de tweede lockdown nam het aantal hulpvragen significant af. Mensen wilden liever geen vreemden over de vloer en ook onze vrijwilligers werden voorzichtiger bij het verlenen van hulp. Helaas had Corona ook tot gevolg dat de start van de Vrijwillige Hulpdienst in de wijk Nieuw Wolfslaar stroef verliep en er weinig hulpvragen binnenkwamen. Sommige vrijwilligers in Nieuw Wolfslaar begonnen zich daarom ook af te vragen waarom zij niet ingeschakeld werden. Er was ook goed nieuws: in 2020 meldde zich ook een aantal nieuwe, jongere vrijwilligers bij de Hulpdienst aan. Wij hopen en verwachten dezen straks ook in te kunnen zetten. Begin 2020 besloot de secretaris van de Hulpdienst, Joke Machielse, haar werkzaamheden om persoonlijke redenen te beëindigen. Gelukkig konden wij in de zomer wel op een gepaste manier van haar afscheid nemen. Bij de Uitdaging werd zij door het Bestuur in het zonnetje gezet. Haar taken zijn inmiddels overgenomen door Josephine Keizer. In 2020 heeft het Bestuur slechts een enkele keer kunnen vergaderen; via de sociale media werd er wel intensief contact met elkaar gehouden en konden lopende zaken goed afgehandeld worden.Ook het gebruikelijke uitstapje voor de vrijwilligers naar een maatschappelijke instelling in het voorjaar kwam te vervallen evenals het traditionele ontbijt met spreker in de Pekhoeve te Ulvenhout in het najaar 2020. Het Bestuur besloot daarom alle vrijwilligers in december te trakteren op een smakelijk eindejaarsgeschenkje. Dit werd door medewerkers van de Uitdaging in Ulvenhout gebakken en feestelijk verpakt. Het Bestuur heeft gemerkt dat dit gebaar door velen werd gewaardeerd. Tot slot hoopt het Bestuur van harte dat de Hulpdienst in 2021, als de pandemie bedwongen is, haar activiteiten weer volledig kan oppakken en dat onze enthousiaste vrijwilligers weer meer ingezet kunnen worden.